tiistai 12. syyskuuta 2017

"Katugalluppi"


Eilen postilaatikkosta löytyi uusin Puutarha&kauppa- lehti.
Lehdestä löytyi muutaman viikon takaisen Lepaa-näyttelyn kooste,
jossa kerrottiin mitä uutuuksia ja puheenaiheita Lepaalla oli.

Koosteesta löytyi myös meidän bloggaajien rullakkoesillepanojen yhteenveto;
ajatuksiamme esillepanojen takaa.
Juteltuamme Lepaalla ja nämä tausta-ajatukset luettuani,
voin allekirjoittaa myös ihanien blogikollegoiden ajatukset.
Me kaikki kaipaamme puutarhakauppoihin jotakin saamaa;
elämystä, tietoa ja ideoita.


  








Näitä ajatuksia jäin vielä luettuanikin pohtimaan.
Mitä minä odotan puutarhakauppaan astuessani?
Haluan elämystä, virkistystä, ideoita, uutuuksia,
sellaista pientä keidashetkeä rakastamani asian keskellä.

Tiedättehän tunteen Ikeassa?
Ensin kierrellään yläkerta,
haetaan inspiraatiota, ideoita ja nähdään tuotteet ikään kuin käytössä
ja oikeassa mittakaavassa. 
Sen jälkeen mennään muistiinpanojen kanssa alakertaan,
täynnä inspiraatiota ja ideoita.
Ja kärryt täyttyvät.
Olisikohan Ikeakaan yhtä menestyvä, 
jos sen konseptiin kuuluisi vain alakerta?

Itsekin haluan päästä aiheeseen itse sisälle,
kokemaan ja makustelemaan ideoita.
Siksi Lepaalla halusin tehdä esillepanostani,
parvekkeen tai terassin, josta asiakas saa konkreettisia ideoita omaan kotiinsa.

Toki hinnatkin ovat tärkeä osa ja ne pitää olla selkeästi esillä.
Niin kuin Johanna mainitsi, selkeä hinta- ja lisätietomerkintä on palvelua.
Mutta hinta ei ole minulle se syy, miksi menen puutarhakauppaan.
Asioiminen on aina kasvi- tai tuotelähtöistä. 
En juokse puutarhakaupoissa tarjousten perässä.

Näiden pohdiskelujen tiimoilta,
ajattelin kysellä teiltäkin ajatuksianne.
Te lukijathan olette kaikki ns. puutarhaihmisiä.
Mitä te odotatte puutarhakaupalta?
Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, missä kaupassa vierailette?
Vaikuttaako mainonta asiaan? Tarjoukset?
Palvelu? Esillepano? 
Mistä saatte tietoa ja intoa kasveista?
Millainen on siis hyvä puutarhakauppa
ja puutarhakauppavierailu?

Tähän väliin mainittakoon,
että minulla itselläni ei ole puutarhakauppaa,
enkä ole edes aikeissa sellaista perustaa.
Eikä tämä ole edes yhteistyöpostaus kenenkään kanssa.
Kyselen vain omasta kiinnostuksesta 
ja varmastihan tämän kautta ainakin 
joihinkin kauppoihin terveiset menevät myös perillekin.


Näihin sadepäivän mietteisiin ja pohdintoihin...

Täältä löydät aiemmat postaukset ja lisää kuvia Lepaalta.
Ja huomasithan edellisen postauksen kivan arvonnan?

Versoja Vaahteramäeltä-blogia voi seurata myös 
facebookissainstagramissa Pinterestissä, YouTubessa, liittymällä lukijaksi, 
sekä blogit.fi:nblogipolun tai bloglovinin kautta.


29 kommenttia:

  1. Minä kun en ole puutarhaihminen, niin kaipaan ohjeita. Selkeästi miten kasvia kannattaa hoitaa, mihin kannattaa istuttaa yms. Valmiit asetelmat esimerkkiä antamassa ovat myös kivoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohjeet ovat varmasti meille kaikille tarpeen. Myös valmiit asetelmat varmasti inspiroivat meitä kaikkia.
      Minä olen aika avuton vaatteiden kanssa. Usein vaatekauppaan mennessä katson mallinukkejen päällä olevat yhdistelmät. Niistä saa aina inspiraatiota ja osviittaa, mitä on tarjolla. Pelkät henkaririvistöt saa mun pään pyörimään ja ahdistumaan. Monesti saatan ostaakin sitten jonkin kokonaisuuden mallinukkejen innoittama, vaikka olisin mennyt hakemaan vain yhtä vaatetta.
      Sama homma toimisi varmasti myös taimikaupassa. Esimerkit innoittavat.

      Poista
  2. Hyvä kirjoitus! Mitähän odottaisin puutarhakaupalta... iloisia yllätyksiä, kasviharvinaisuuksia ;-) Esillepanokin on tärkeä, etenkin kalusteiden ym. kohdalla, mutta kasvien kohdalla toivon vain hyvää ja yllättävää valikoimaa, ei samaa kuin kaikissa muissakin lähiseudun puutarhaliikkeissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Saila!
      Joo, noi iloiset yllätykset ja kasviharvinaisuudet ovat sellaista herkkua että!!!
      Yksilöllisyys on aina plussaa, eihän kaikki ihmiset halua samaa kuin naapurilla. Tämä pätee juuri kalusteisiin ja pienesineistöön.
      Lähiseudulla kiertelin yhdellä asuinalueella ja alkoi jo tympiä, kun varmaan sadassa talossa oli aivan samat kasvit pihalla. Mielikuvitusta ja pihasuunnittelijaa olisi kyllä kipeästi tarvittu. Ja ehkä juurikin taimikaupan inspiraatiota.

      Poista
  3. Hyvä juttu ja niiden jotka haluavat menestyä kannattaisi kuunnella ostajaa. Minulle tärkeitä asioita ovat hintojen näkyvyys tuotteiden luona ei vain kassoilla, jotain extraa eikä vain perus tuotteita sekä niitä ideoita, mutta niin että niitä voi ihan oikeasti toteuttaa kotona. Lava jutut ovat olleet jonkin verran esillä ja niitähän ei niin vain ole kaikille saatavilla, koska fin ja euro-lavat ovat pantillisia yrityksille. Lisäksi lavoihin istutettuja kasveja on vaikea kastella, koska vedet valuvat joka paikkaan, ei niistä saa niin tiiviitä ja multatilaa kasvilla kuitenkin pitäisi olla kasvaakseen edes sen kesän ajan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, asiakkaiden kanssa rupattelu ja vaikka asiakaskyselyt antavat varmasti paljon osviittaa, mitä kaivataan. Hinnat ovat tärkeä osa ostoa, joten ne tarvitsi olla selkeästi näkyvillä. Me suomalaiset haluamme usein rauhassa katsella ja tehdä päätöksiä ostoksista itse. Hintatieto on aika oleellinen osa päätöstä.
      Joo, tuossa Lepaan esillepanoissa oli lavat vain yhtenä elementtinä. Tehtävänannossa oli varmasti tarkoitus tarjota ihan simppelit peruselementit somistukselle. Kotioloissa, eikä kaikissa myymälöissäkään niitä ei ole välttämättä tarjolla. Juuri tuo minun "syklaamit purkeissa lavanreunalla", vaatii tosiaan säännöllistä kastelua. Säiliölliset parvekeruukut olisi järkevämpi ratkaisu.

      Poista
  4. Kiertelen mielelläni erilaisissa puutarhakaupoissa niin koti- kuin ulkomaillakin. Kauniit ja uusia ideoita tai trendejä esittelevät esillepanot houkuttelevat pysähtymään ja joskus myös astumaan myymälään sisään. Hinnat on oltava nähtävillä, mutta ne voivat olla ihan mielellään pieninä ja sievinä vähän sivussa (kasvin varjossa), ellei kyse ole erikoistarjouksesta. Kauppiaan omat vinkit pikkuisille lapuille kirjoitettuna ovat hauskoja, runonpätkät myös, ja tietenkin sesonkihenkisyys. Kuitenkin: jos kaupassa on esillä halloweenia, kierrän sen kaukaa. Muut syysteemat ovat toki tervetulleita, mutta halloweenia en voi sietää missään muodossa.

    Tärkeää on myös, että henkilökunta osaa tarvittaessa neuvoa ja että he ovat ystävällisiä ja hymyileväisiä. Se yhdistelmä saa palaamaan kauppaan toistekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, noi kauppiaiden vinkit olisikin hauska lisä.
      Kävin eilen kirjakaupassa. Siellä oli pieniä lappuja kirjojen esillepanoissa, joissa jotkut lukijat (en tiedä olivatko myyjiä, vai asiakkaita) olivat kirjoittaneet mielipiteensä kirjasta. Se oli aika hauska juttu!
      Ammattitaitoinen henkilökunta on tosiaan plussaa ja jotenkin harvinainen ilmiö nykyään, monen eri alan liikkeessä. Monet myyjät ovat osa-aikaisia työntekijöitä, ehkä opiskelijoita. Olisi ihana, että myyjään voisi luottaa ja häneltä voisi kysellä tietoa tuotteista tai vinkkejä niiden käyttöön yhdistelmiin ym. Tämä sama toive kohdentuu muidenkin alan kauppoihin. Esim. itse en ymmärrä tekniikasta mitään, olisi kiva, että sitä tarvittaessa voisi myyjä auttaa. Farkkukaupoissa joskus ihailen valtavasti myyjien ammattitaitoa. Farkkuja on hyllytolkulla ja myyjä vain katsahtaa asiakkaaseen ja osaa kertoa sopivan mallin ja koon. Juuri sellaista ammattitaito on.

      Poista
  5. Saittuipa sopivaan saumaan tämä postauksesi, olen juuri matkalla Turusta kotiinpäin. Kävin kolmessa eri puutarhamyymälässä. Erilaiset keskenään, mutta jokaiseen minulla oli hyvä syy poiketa. Ekaksi käytiin Koskella Honkasen taimistolla, joka ei todellakaan houkuttele visuaalisuudella tai näyttävillä esillepanoilla, mutta siellä on KASVEJA, joita minä haluan. Kun tässä puutarhaharrastuksessa on edennyt vähän pidemmälle, tietää jo tarkalleen mitä haluaa: vähän erikoisempiakin, Suomessa kasvatettuja, omajuurisia kasveja. Juuri tällaisia paikkoja ovat Honkasen taimisto tai Vakka-Taimi, suoranaisia aarreaittoja molemmat! Kasvit, hinnat ja hoito-ohjeet löytyvät ystävällisen henkilökunnan avustuksella.
    Q Viherlassilassa ja Flörissä on panostettu visuaalisuuten, esillepanoon, malli-istutuksiin. Näihin paikkoihin menen fiilistelemään, hakemaan ideoita, eihän näistäkään paikoista koskaan selviä ilman ostoksia... Viherlassilassa esim. olivat upeasti esillä syksyn kukkasiåulit juuri nyt. Molemmissa paikoissa on myös erittäin avulias ja ystävällinen henkilökunta, kaikki informaatio kasveista on myös hyvin löydettävissä. Ruotsin puutarhamyymälät, Zetas ja Ulriksdal ovatkin jo ihan oma lukunsa. Niitä voi kutsua jo puutarhaharastajan paratiiseiksi!
    Hyvä puutarhakaupunki voi siis olla monenlainen, välillä mennään pakka-saada-tämä-kasvi-listan kanssa, välillä lumoudutaan esillepanojen kauneudesta. Ainakin 99-prosenttisesti puutarhakauppavieailuni ovat olleet positiivisia kokemuksia. Kun ne puutarhajutut vaan ovat niin.....
    Tarjousten perusteella en lähde kasviostoksille, multaa kyllä hankin tarjouksista.
    Vielä kun itse aina muistaisi olla sellainen puutarhakaupan myyjä, jollaisen asiakkaana itse haluaisi olla😊🌹

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ilman kasvejahan ei puutarhakaupoissa olisi mitään järkeä. On tietenkin tärkeää, ettei kaiken alku ja juuri unohdu. :)
      Sinun blogisi kautta olen tutustunut moneen huippupuutarhamyymälään ja veit meidät sinne Vakka-Taimen paratiisiinkin kerran. Se elämys ei hevillä unohdu. Jälkeenpäin vasta aivot tajusivat, kuinka laajakirjo kasveja siellä oli.
      Ja nuo Ruotsin myymälät ovat aivan omaa luokkaansa. Siellä on tietenkin ostovoimaakin enemmän, ja sitä myötä vara palkata henkilökuntaakin enemmmän. Mutta ehkä meilläkin myynnit lisääntyisivät lisäsatsauksen myötä.
      Ja kyllähän me ollaan saatu piennimmässäkin puutarhaputiikissa aikaa kulumaan vaikka kuinka. Kun on innostavan asian äärellä, löydämme vaikka missä ihmeteltävää ja ihailtavaa.

      Poista
  6. Välillä tuntuu, että moni puutarhakauppa toimii vuodesta toiseen samalla kaavalla eli kaipaan ehkä enemmän kunnianhimoisuutta ja uusiutumiskykyä. Kasvi- ja puutarhaharrastus lisääntyy kaiken aikaa ja toivoisin kasvikirjon ja muunkin puutarhaan liittyvän tavaran lisääntyvän, jotta ei tarvitsisi törmätä niin usein eioohon. Joka kaupassa on aina samat kasvit ja kukkaruukut. Missä uutuudet ja erikoisuudet? Onko kokeileminen niin kallista, ettei riskejä uskalleta ottaa? Joskus ihmettelen myös sitä, miten kevätpainotteista tarjonta myymälöissä on. Moni intohimoinen puutarhuri istuttaisi kasveja myös syksyllä, mutta silloin hyllyt huutavat tyhjyyttä. Koska monissa puutarhamyymälöissä työvoimaa on vähän, hinnat ja tuotetiedot pitäisi olla hyvin esillä. Suvikummun Marjan, joka edellä kommentoi, työpaikalla Vuorelan puutarhassa nämä asiat oli hienosti hoidettu ja muutenkin paikka oli kaikin puolin todella esimerkillisesti hoidettu.

    Mielelläni ostaisin kotimaisia, hyväkuntoisia ja myymälässä hyvin pidettyjä ja hoidettuja taimia. Täällä pääkaupunkiseudulla on runsaasti kaikenlaisia kesä- ja markettipuutarhoja, joissa myytävien kasvien hoito on olematonta, mutta hinta ei useinkaan edes halvimmasta päästä. Ihan sieluun sattuu kasvien surkea kohtelu ja tuhlaus. Hinta ei aina ole tärkein tekijä, mutta toki tarjoukset houkuttelevat ostamaan useamman taimen kerralla. Multaa minäkin mieluusti ostan tarjouksesta.

    Yhä useammalla taimikaupalla on nykyisin nettisivunsa. Vaikka en kovin paljon netistä kasveja ostakaan, saatan kuitenkin tarkastaa ennakkoon ko. myymälän valikoiman, sillä turhat ajomatkat eivät innosta. Nettisivuihin toivoisin panostusta ja lisää hakumahdollisuuksia. Vähintään latinankielinen nimi kasvista tulisi näkyä ja kuvakin on tärkeä, kasvin istutus- ja muista tiedoista puhumattakaan.

    Ihan hyvin olen puutarhani saanut täytettyä tähänkin saakka, mutta hyvä keskustelu on aina tarpeen. Kiitos Riina!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, toi on niin totta, hyvin meidän puutarhat ovat täyttyneet tähänkin asti, vaikka täydellisiä haaveittemme puutarhaliikkeitä ei olisikaan olemassa. :)
      Mutta keskustelu on tosiaan tärkeää ja myös asiakkaana on ihan hyvä miettiä välillä ostokäyttäytymistään. Miksi toimin kussakin paikassa niin kuin toimin.
      Juu, tuo hoitohomma on haastava. Moni asiakas ei varmasti ymmärräkään, kuinka paljon kasvien hoito vaatii aikaa henkilökunnalta. Se näkyy tietysti kasvien hinnoissa. Ja jos oikein tarkasti alkaa miettimään kasvien matkaa taimesta myyntikuntoiseksi kasviksi, alkaa ihmettelemään hinnan halpuutta. Aika tovin siinä on kasvattajat saaneet viettää aikaa ja tehdä työtä kasvien eteen.
      Nettisivujen tärkeys korostuu varmasti koko ajan. Ihmiset eivät turhan tautta lähde ajelemaan ja kiertelemään kauppoihin, minkään hankinnan takia. Ensin katsastetaan tarjonta monesta kaupasta netin kautta ja sitten vasta käynnistetään auto. Näin ainakin minä toimin. Kiireisessä elämänrytmissä ei halua tuhlata aikaa turhaan kiertelyyn ja etsiskelyyn.
      On ollut tosi kiva lukea teidän kaikkien mielipiteitä ja hyviä pointteja tähän asiaan!

      Poista
  7. Tulihan se lehti mullekin! Meillä on todella etanapostia, sillä tänään tuli myös torstaina ilmestynyt Avotakka.:/ Pari valittua sanaa olisi Postista sanottavana.;D

    Puutarhoille minua vetää valikoimat, ja toki olisi kiva, jos saisi jotain inspistä samalla. Minusta täällä vähemmän on sellaisia inspispaikkoja. Tuossa yhdellä lähipuutarhalla totesin kesällä, että heillä on aina samat kasvit. Houkuttavuus kyllä vähenee, vaikka heillä hyvät taimet kukat sun muut onkin, mutta aina vain samoja lajikkeita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillekin kulkee välillä juuri tuo sama etanaposti. Monille on saattanut tulla jokin aikakausilehti jo torstaina tai perjantaina, niin meille se tulee vasta maanantaina tai tiistaina. Siinä ei tunne olevan kovin etuoikeutetussa asemassa tilaajana. On melkein jo selanut lehden kauppareissulla, kun ei ole malttanut odottaa.

      Joo, minusta se asiakkaan aliarvioimista, jos valikoimassa ei tapahdu mitään muutosta. Toki peruskasvit täytyy olla aina olemassa, mutta kyllähän me vaihtelevuutta tarvitaan. Juuri se inspiroi ja innostaa uuteen. Me puutarhaintoilijat kun tykätään kuljeskella puutarhakaupoilla useaan otteeseen kesän aikana.

      Poista
  8. Olen hyvin kranttu puutarhakauppojen suhteen, äänestän jaloillani ilman muuta. Tuo Suvikummun Marja -ystäväni vei sanat suustani eli samoilla mennään täälläkin ja paratiisitaimiaarrepaikka on Zetas, jonne Marja vei minut viime keväänä. Ihanassa taimikaupassa saan uppoutua, haaveilla, löytää aareteita - ei massoja vaan maulla esille laitettuja kasveja ja puutarhajuttuja, laatua ja kauneutta...vaativaa vai mitä! Siis unelmakaupassa kasvit ja sisustus johdattelee, ajantaju häviää, unelmat ja suunnitelmat leijailevat päässäni iloisesti...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaloilla sitä tulee varmasti äänestettyä.
      Minä olen käynyt kerran elämässäni tuolla Zetasissa ja olisin voinut muuttaa sinne. Oli kyllä niin unelmapaikka kaikin puolin. Siistiä, inspiroivaa, hyväkuntoisia kasveja, mahtava valikoima, myös puutarhasisustustuotteita oli valtavan paljon. Tyyli oli kuitenkin yhtenäinen, vaikka tuotteita oli paljon ja laajasti.
      Ja tuo viimeinen lauseesi on niin totta. Ainakin tämän puutarhahullun pää on mennyt moneen otteeseen ihan sekaisin ja ajantaju on hävinnyt.... :)

      Poista
  9. Tuossa edellä on jo otettu kantaa moniin juuri meillä oleviin puutarha-alan hyviin ja vähemmän hyviin juttuihin. Minulle on tärkeätä taimien kotimaisuus, terveys, saatavuus ja myytävien taimien hyvä hoito ja esille pano. Melkein sydämeni itkee kun näen isoja taimirullakoita melkein kuolevia taimia. "Elävien" myynnissä olevien massatuotanto ja myynti ei ole sitä mitä minä haluan ostaa ja nähdä.
    Monet luontaisesti Suomen oloissa keskikesällä kukkivat yksivuotiset kukat kasvatetaan niin, että ne kukkivat jo keväällä ja keskikesään mentäessä kukinta alkaa tyrehtyä ja se tietää kukalle tietä kompostiin ja omistajalle uuttaa matkaa taimistolle. Kauppa ja myynti tuntuu olevan se joka tätä meidän kesäkukkakauppaa ohjailee.
    Arvostelu on niin helppoa, mutta hyvä taimimyymälä vaatii paljon työtä ja vaivaa. Toki hyvistä taimista olen valmis myös maksamaan.😊 ☘️ 🙃

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, minunkin sydämeni on itkenyt välillä monien kasvien kohtalosta. Ja pelastaja minussa on melkein ostanut ne säälistä. Siinä on säästökohteet hukassa kauppiailla. Yleensä nuo kuolevat taimet ovat olleet esillä jossain suurmyymälässä, ei pienissä yksityisissä puutarhaliikkeissä. Pienyrittäjien tarvitsee pitää huolta taimistaan jo ihan rahallisista syistä. Siksi tykkään ennemmin asioida pienissä liikkeissä.
      Arvostelu on tosiaan helpompaa kuin taimimyymälän pyörittäminen. Se on 24/7 työtä sesonkiaikana. Nostan hattua kaikille puutarha-alanyrittäjille!

      Poista
  10. Esillepano on tärkeää. Lisäksi minä ainakin tarvitsisin neuvoja, miten, mitä, koska ja kun en saa vastausta koitan googlesta etsiä mitä millekin teen ja/tai sitten teen väärin ja ensivuonna uudelleen. Valikoimat voi olla miellettömät, koska kun en osaa vielä kaikkia edes perusasioita, niin joudun niitä opetteleen ja haluan opetelle. Joten ehkä ammattitaitoa pitää löytyä, nauvoo ja opastaa ja vastaa tyhmiin kysymyksiin. Kuitenkaan ei ole kovin kivaa heittää rahaa hukkaan, kun ei tiedä selviääkö kukka hengissä. Inspiraatioita haen vaikka kuinka ja en oikein osaa niitä toteutta, mutta koitan omanlaisesti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ammattiopastus on tärkeää palvelua. Silloin asiakas innostuu usein ostamaan enemmänkin, kun tuntee onnistuvansa ohjeet saadessaan.
      Ja omanlainen tyyli toteutta inspiraatiota on se kaikkein parhain. Silloin tulee kaunein lopputuloskin.

      Poista
  11. Itse tykkään kun kaikki on kauniisti esillä ja sointuvat toisiinsa. Tai ainakin löytyy jokin yhdistävä punainen lanka, eikä ole vaan vierivieressä ruukkua, laatikkoa, kukkaa, koria, lannoitepussia jne. Myymälän pitää tarjota kokonaisvaltainen elämys ja inspiraatio. Mielikuvia, miten voisi toteuttaa omassa kodissa, puutarhassa, parvekkeella, terassilla jne. Toki kasvien hyvä laatu on tärkeä kriteeri näiden "ulkoisten" seikkojen lisäksi. Myymälän henkilökunnan pitää myös pystyä auttamaan asiakasta kysymyksissä tai ainakin osata ottaa asiasta selvää. Viihtyisässä ja siistissä myymälässä on ihana kierrellä haaveilemassa ja suunnittelemassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Somistuksen punainen lanka tosiaan innostaa. Ja saa asiakkaankin tuntemaan, että arvostetaan ja halutaan inspiroida ja auttaa.
      Nuo mielikat oikeasta kodin tilasta auttavat tosiaan suunnittelussa, määrien arvioinnissa ja yhdistelmien toimivuudessa. Ja tuo, etä henkilökunta osaa ja haluaa ottaa selvää, asioista joihin ei kykene vastaamaan. Kasvien maailma on niin suuri ja laaja, ettei varmasti kukaan pysty kaikkeen vastaamaan. Mutta asioista selvän ottaminen vaikka jälkeenpäinkin, on osa loistavaa palvelua.
      Viihtyisässä myymälässä haaveet saa siivet ja varmasti ostotapahtumia tulee myös enemmän.

      Poista
  12. Edellä on jo lueteltu suurin osa minun, uutta pihaa pitkään laittaneen harrastajan, toiveista. Tarpeet on varmasti erilaiset meillä alan harrastajilla ja Pirre peruspihanlaittajilla, ja varmasti suuremmat rahat liikkuvat massan mukana. Siksi suostun hyvinkin siihen, että kun haen pihaani jotain erikoisuuksia, maksan huomattavasti(kin) enemmän ja tyydyn siihen, että taimet eivät ole niin inspiroivasti esillä, arvostan niitä taimistoja, jotka kasvattavat meille harrastajille kaikkea kivaa.

    Minä kaipaisin selkeitä laji- ja lajiketietoja näkyviin. Koska kännykkä kulkee takataskussa, käytän paljon Googlea latinankielisten nimien kautta tapahtuvaan tiedonhankintaan, ainakin silloin, kun etsin minulle uudesta kasvista lisätietoja. Mutta kuinka kätevää olisi, jos kasvin nimen ja hintatiedon vieressä olisi qr-koodi, joka veisi Suomen oloihin sopeutettuun tietoon! Kenen talvikausi antaisi myöden tehdä tällaista tietopankkia?

    Toinen, mitä kaipaan, on alerullakot, johon muille kelpaamattomat taimet tulevat myyntiin parhaan sesongin jälkeen. Kun hankkii satoja taimia uuteen pihaan ja tietää, mitä etsii, on riittävää, että juuristo on kunnossa ja taimi on kukintaa lukuunottamatta hyvässä kunnossa. Ja kuinka kätevää olisi, kun tätä rullakkoaluetta mainostettaisiin inspiraatiokuvin ja qr-koodien takana olevin tiedoin myös tietoa kaipaaville. "Osta tästä 2*3 metrisen kukkapenkin kasvit alennuksella, istuta ne näin." Tiedän, että tuollainen mainostus uppoaisi moneen puutarhanoviisikaveriini.

    Minua kauhistuttaa se, kun meillä yksi- tai kaksivuotisia kasveja (esim. jättiverbena tai sormustinkukka) myydään kovaan hintaan perennojen puolella. Hutihankinnoilla pihan kanssa ensimmäisiä kokeilujaan tekevät eivät varmasti innostu panostamaan seuraavana vuonna seuraavaa satasta tai kahta taimiin.

    Ikeamaisuus on totta vie ihanaa kasviostoksilla, mutta onneksi näiden liikkeiden puuttuessa lähiseudulta on myös Pinterest ja toisten blogit. Sieltä löytää sitä, mihin puutarhabisneksellä ei vaikuta olevan varaa panostaa.

    Sini K.
    kasvihormoni.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo lajiketitetoehdotuksesi ovat loistavia. Ja juurikin tuo Suomeen oloihin sopeutettu tieto on tärkeää. Suurissa ketjumyymälöissä on usein kasvuvyöhyketiedot Ruotsin puolelta, eikä niihin kannata luottaa. Anoppini on monta kertaa tullut mitä ihmeellisempien taimien kanssa kotiin, kun on uskonut ruotsinkielisiin lappuihin.
      Ja puutarhamyymälässä työskennelleenä olen oikein havahtunut, kuinka ihmisillä menee sekaisin moni- ja yksivuotiset kasvit, sekä sisä- ja ulkokasvit. Silloin tarvitaan selkeää jaottelua, kylttejä ja myyjien apua.
      Pinterest ja toisten puutarhablogit ovat tosiaan inspiroivia, mutta "vaarallisia" paikkoja. Aina tulee uusia kasvihimotuksia. ;)

      Poista
  13. Se mihinkä puutarhafirmahan kulloonki meen, riippuu valikoomasta, jonka yleensä googletan etukätehen. Matkat on kuitenki aika pitkiä ja useen meen jonku uutuuren tai 'pakkosaara' kasvin peräs. Lopullinen 'saalis' riippuu heräteostoksista, joihin houkuttaa kivat esillepanot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä me puutarhaihmiset painetaan kasvi edellä puutarhamyymälöihin, ja jostain me ollaan se tieto haettu ennen sitä. Lisäherätteet ovat sitten yleensä ilmiö tästä "pakkosaada" -ilmiöstä.
      Ei sitä pelkästään halvan angervon tai tuijan perässä autoa käynnistetä. ;)

      Poista
  14. Kiitos vielä kaikille kommentoijille erikseen tästä mielenkiintoisesta keskustelusta! <3
    Keskustelua saa toki jatkaa, vaikka uusia postauksia tulisikin.

    VastaaPoista
  15. Tärkeintä on hyvinvoivat kasvit. Ihan liian usein näkee normihinnalla (tai ylihinnalla) myytävän kuivuneita/liikaa kasteltuja kasveja joissa pahimmillaan on vielä joko hyvin huonot tiedot (ja hinta). Tai jopa kotiloita, niitäkin on nähty. Ja asiakaspalvelijoiden ylimielinen suhtautuminen kotiloihin tai jopa espanjansiruetanoihin. Meillä ei ole kumpaakaan ja käännyn kannoiltani yrityksestä jossa niitä näen.

    Minua ei kiinnosta puutarhamyymälöissä sisustustavarat eikä mitkään söpöt koristeet. Minä olen kiinnostunut vain kasveista, mielellään joistain sellaisista joita ei tule vastaan joka hankkijalla tai kodinterrassa tai plantagenissa. Ymmärrän niitäkin jotka haluavat fiilistellä puutarhamyymälöissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvinvoivat kasvit ovat tosiaan kaiken a ja o. Kasveilla on lisäksi aika pitkä muisti. Jos ne rahdataan jostain maailman ääristä, saattaa kuljetuksen tai varastoinnin aikana tapahtuneet asiat tulla esiin vasta myöhemmin. Siksi on kaikkein turvallisinta ostaa kotimaisia ja lähituotettuja kasveja, aina kun se on mahdollista. Tosin kaikkia kasveja ei Suomessa tuoteta, esim. havuista ei kovinkaan moni ole Suomessa kasvatettuja.
      Kotilo-ongelma on tosi kiusallinen niin kotipuutarhoissa, kuin puutarhamyymälöissäkin. Vastuullinen puutarhakauppias tekee kuitenkin kaikkensa torjuakseen niitä ja pitää asiaa tärkeänä, eikä vähättele sitä.
      Kotiloalueilla täysin kotilovaapaata myymälää tuskin kuitenkaan on, koska ne kulkeutuvat ympäristöstä jatkuvasti esim. asiakkaiden autonrenkaiden mukana.
      Kuitenkin myymälän siisteys, materiaalivalinnat ja kasvien esillepanonsysteemit auttavat torjunnassa paljon. Kotilot eivät paljon viihdy asfaltoiduilla myymäläalueilla, korotetuilla pöydillä ja päivittäin siistityssä ympäristössä.
      Tämä kotiloasia on kyllä niin monimutkainen ja hankala. Itse kamppailen asian kanssa koko ajan. Omasta puutarhasta en ole niitä pois saannut, ympäristön rehevyyden ja tontin suuren koon vuoksi.

      Ja mielestäni puutarhakauppa ei saa myöskään muuttua pelkäksi fiilistely ja sisustuskaupaksi. Kasvit pitää olla tärkeimmässä roolissa ja muu tarvike sitten sopivassa suhteessa siinä sivussa.
      Runsaassa kasvivalikoimassa sitä fiilistelyä vasta tuleekin. Suomen oloihin on niin paljon sopivia kasveja olemassa, ettei kaikki tarvitsisi olla samoja kasveja kuin naapurustossa. Hyvällä ja ammattitaitoisella puutarhakauppiaalla on hyvä sisäänostovainu ja tuotetuntemus, ja se jos mikä on todellinen myyntivaltti.

      Poista

Olen iloinen jokaisesta kommentista!