torstai 19. heinäkuuta 2018

More is more

tarhasarjalilja
Lilium Hollandicum-ryhmä 
ユリ

Olen yleisesti sitä mieltä, 
että vähemmän on enemmän.
Kukkien ja varsinkin tiettyjen kukkien kanssa olen kuitenkin aivan toista mieltä.
Puutarhahurahduksen alkuun, minulla oli tärkeää saada paljon erilaisia lajeja omaan puutarhaani.
Nyt mieluummin haalin niitä rakkaimpia ja kauneimpia kasveja paljon.
Tai ei niitä tarvitse samalla lailla enää haaliakaan, kuin puutarhan perustamisen alkuun.
Moni kasvi leviää itsestäänkin.

 Valkoiset kukat ovat niitä minulle kauneimpia kukkia.
Tarhasarjalilja on yksi lemppareistani.
Tähän kukkapenkkiin olen istuttanut alkujaan vain kuusi liljan sipulia
ja näin mahtava kukkarunsaus niistä on vuosien saatossa muodostunut.



Olen ottanut kukkapenkistä kuvia melkein päivittäin.
Tässä postauksessa on kuvia parin päivän takaa ilta-auringon valossa
sekä tänään suorassa auringon paisteessa taltioituna.


Liljat pitävät aurinkoisesta tai puolivarjoisesta kasvupaikasta
ja runsasravinteisesta kasvualustasta.
Vaahteramäen liljat kasvavat paksussa multapedissä,
joka on perustettu kohopenkiksi kompostilla ja puutarhamullalla.
Jätän liljanvarret aina talventörröttäjiksi ja katkaisen ne vasta seuraavana keväänä.
Näin onttoon varteen ei kerry vettä ja 
juuristo sekä sipuli pysyvät kunnossa talven vaihtelevissa olosuhteissa.

Liljojen tuholaisista liljakukot ovat yleisimpiä.
Meillä ei onneksi niitä ole näkynyt. 
Parhaiten ne saa hävitettyä poimimalla ne säännöllisesti pois liljoista.
Muutenkin nämä Vaahteramäen liljat ovat olleet terveitä,
eikä niissä ole koskaan ollut mitään kasvitautejakaan.
Eli helppoja ja kauniita, sanoisin omasta kokemuksesta.


Näkymä keitaalta kasvihuoneelle päin on
 yksi ehdoton lempparinäkymä puutarhassamme.



Auringossa kylpevä liljameri on jotain niin vastustamatonta. 



Oletko sinä liljojen tai valkoisten kukkien ystävä?
Minä siis olen, mutta se taisi tulla jo selväksi. ;)

Ihanaa päivää!

Versoja Vaahteramäeltä-blogia voi seurata myös 
facebookissainstagramissa Pinterestissä, liittymällä lukijaksi, 
sekä blogit.fi:nblogipolun tai bloglovinin kautta.

24 kommenttia:

  1. Samoilla linjoilla täälläkin ollaan, valkoiset kukat vetävät puoleensa nykyisin ja liljat suosikkejani. Noin 15 vuotta sitten hävitin kaikki liljani liljakukkojen takia,en jaksanut silloin taistella sen asian takia, mutta nyt lisäilen niitä pikkuhiljaa. Olen seurakunnassa kesätöissä ja vien usein kirkkoon ja seurakuntakodille, useimmiten juuri liljoja pihaltani. Rakastan tuota liljojen tuoksua, sanon sitä enkelituoksuksi.:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, onkin ihana, että saat vietyä oman puutarhan kukkia töihisikin.
      Monet vanhemmat ihmiset mieltävät liljat hieman hautajaiskukiksi, mutta minä en ajattele mistään kukista, että ne olisi tarkoitettu vain tiettyyn tilanteeseen.
      Ja kukkien merkitys voi vaihdella todella paljon eri ihmisten ajatuksissa. Esim. kalla voi toisille merkitä surua ja toisille se on puhtaan rakkauden symboli ja ainoa oikea hääkimppukukka.
      Liljojen tuoksu on tosiaan enkelituoksua. Ihana kuvaus! <3

      Poista
  2. Hienosti ovat lisääntyneet liljasi. Valkoinen väri puutarhassa rauhoittaa ja laitankin välillä valkoista myös värikkään sekaan tasaamaan tunnelmia/värikkyyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen itsekin ihmetellyt, kuinka ihanasti nuo tuossa penkissä viihtyvät ja lisääntyvät.
      Valkoiset kukat tosiaan raikastavat ja tuovat seuralaistensa värin vielä kauniimmin esille.

      Poista
  3. Upeat liljat! Kasvavat mieleisellään paikalla, kun ovat noin levinneet.
    Itsekin olen suuri liljafani - kaikissa väreissä ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liljat ovat niin kauniita, että niiden faniksi ajautuu helposti.
      Ja on mahtava, miten paljon niitä on eri väreissä. Jokainen löytää varmasti mieleisensä.

      Poista
  4. Minä olen kaikkien kukkien ystävä, joten kyllä. Ihanat liljat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liljat ovat niin kauniita myös sidonnassa. Saat varmasti monia ihania sidontamateriaaleja oman puutarhasi liljoista. <3

      Poista
  5. Kaunista! Minun lempparililjat taitavat olla oransseja, niitä kaikenlaisia luonnonlajeja. ja sitten varjolilja ja marhanlilja. Keveäkukkausia, ilmavia. Niin ihania! Moni kans tuoksuu. Pellavaliljan hunajainen tuoksu on mahtava.
    Nuo valkoiset ovat kyllä ylittämättömän kauniita iltavalossa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla onkin niin mahtava valikoima liljoja ja kaikkia muitakin kasveja. Olen haaveillut tuosta marhanliljasta. Yksi varjoliljakin multa löytyy, mutta niitä olisi myös ihana saada lisää.
      Täytyykin tutkia, millainen on pellavalilja. Se on minulle ihan uusi tuttavuus.
      Valkoiset kukat ovat niin upeita juuri loppukesän hämärtyvinä iltoina, saati sitten syksymmällä. Ne oikein loistavat valoa.

      Poista
  6. Niin upeaa ja niin puhtaan valkoisia ovat liljasi! Minä myös pidän liljoista ja melko useassa paikassa niitä kasvaakin, Mutta värikimara on laaja, löytyy monen värisiä, myös kirjavia. Minulla on edelleen meneillään vaihe, jossa lajikkeet vaan lisääntyvät. Mutta toki varmat viihtyjät saavat enemmin tilaa ja värien harmoniaa täytyy välillä säätää! Olet tehnyt puutarhastasi todella kauniin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sirkku!
      Puutarha muuttaa koko ajan muotoaan ja omasta puutarhasta muotoutuu vähitellen enemmän puutarhurinsa oloinen ja näköinen. Myös kasvien viihtyvyys vaikuttaa todella paljon, millaiseksi puutarha muotoutuu loppujen lopuksi.
      Liljoissa riittää valinvaraa vai pitääkö jo sanoa, että niiden edessä tulee jo valinnanvaikeus. Ihania lajikkeita on niin lukemattomia.

      Poista
  7. Taidan tykätä liian monista kukista, että saisin mitään laitettua ykköseksi. Liljat ovat kauniita ja kauneimmat liljat ovat valkoisia.
    Ihanaa viikonloppua sinulle Riina ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lempikukan valitseminen onkin aika mahdoton tehtävä. Minullakin se vaihtuu kesän edetessä. Yleensä se on parhaillaan kukkiva kasvi. ;)
      Ihanaa viikon jatkoa sinulle Outi! <3

      Poista
  8. Liljat on ihania kukkiessaa tuollaisina isompina ryhminä. Tuo että ensin haalitaan kaikkea mahdollista ja sitten myöhemmin yksinkertaistetaan taitaa olla lähes jokaisen puutarhaharrastajan tapa. Olen vielä siinä lajien haalimisvaiheessa, mutta voisin kuvitella että myöhemmin tietyt lajit tulevat korostumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Isommat ryhmät kasveja korostavat entisestään niiden upeutta.
      Puutarhainnostukseen mahtuu niin monta vaihetta. Ja joka kesä on yleensä jokin uusi hurahdus tai ajatus. Nyt minulla on ehkä "selkeytyskesä". Katsotaan, tuleeko ensi kesänä jokin muu vaihe, keräilyvimma ehkä... :D

      Poista
  9. Liljarunsautta! Tuntuu, että tänä kesänä liljat viihtyvät parhaiten puolivarjossa. Aurinkopenkissä punainen ei tahtonut jaksaa olla hyvässä kukassa kuin muutaman päivän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, tämä kesä on saanut kukinnat menemään ohitse pikakelauksella, varsinkin auringossa. Ruusutkin kukkivat jotenkin ennätyslyhyesti. Mutta onneksi tulee aina uusia kukkijoita, jota kauaa ei ehdi kukkineita murehtimaan.
      Viime vuoden kylmyydessä olen ottanut kuvia tästä samaisesta penkistä vielä elokuussa. Nyt ollaan noin kaksi viikkoa viime kesää etuajassa.

      Poista

Olen iloinen jokaisesta kommentista!